Hospice Tororo

8 september 2015 - Tororo, Oeganda

IMG_0306[1]

Gistermiddag kennis gemaakt met het team van hospice Tororo en meteen drie patienten gezien in het ziekenhuis. Gevraagd een jonge, alleenstaande vrouw te onderzoeken met HIV en Karposi sarcoom in verband met ademhalingsproblemen. Deze vrouw is al langere tijd in beeld bij het hopice en ze gaat de laatste tijd hard achteruit. Over haar zal ik wat meer vertellen omdat het mooi illustreert hoe het team van hospice Tororo werkt.

Helaas was deze vrouw klinisch in een zeer slechte conditie (vocht tusen de longbladen). Medicatie samen met Rinty aangepast en direct voor haar gehaald in het hospice. Social worker van het hospice was al bij deze vrouw langs geweest omdat haar zus (enige betrokken familielid) sinds een week niet meer kwam opdagen en ze twee kinderen heft van 3 en 5 oud heeft die noodgedwongen op de grond in het ziekenhuis slapen. Gelukkig is er een buurvrouw die de eerste opvang wil verzorgen als de moeder komt te overlijden en gaat het hospice samen met de kinderbescherming een definitive oplossing zoeken voor de kinderen. Vanmorgen tijdens de overdracht hoorden we dat de moeder helaas vannacht is overleden. We zagen de kinderen later op de dag en konden ze gelukkig blij maken met snoepjes en de buurvrouw financieel ondersteunen voor de begrafenis want anders zou ze een anoniem gemeentegraf krijgen. De kinderen zullen zeker in beeld blijven bij de social worker van t hospice voor de komende tijd.

Verder vandaag nog een ronde met artsen meegemaakt in het ziekenhuis en zeer indrukwekkende en prachtige huisbezoeken in de omringende dorpjes (ik kreeg nog een zoon aangeboden maar moest dan wel meteen blijven :-)

Daarnaast in het hospice zieke kinderen met hun familie die afkwamen op ons omdat de verwachting is dat blanken je vaak kunnen helpen Gelukkig kon Rinty met veel geduld en tact de mensen adviezen geven en doorsturen naar de juiste hulpverleners.

Al met al weer een hele bijzondere dag om met een heel goed gevoel op terug te kijken.

IMG_0336[1]

1. Richard en Marianne:
    8 september 2015
    Hoi Anne, wat indrukwekkend allemaal. Wat hebben deze mensen hard hulp nodig!
    Mooi dat je dat nu kan geven. Wat een leuke foto. De kinderen zijn erg onder de indruk. Dat zie je heel goed. Succes met alles. Liefs van papmam xx
  2. Jacqueline Hermus:
    Hoi Annemarie,
    Wat mooi dat we je kunnen volgen, wat een indrukken. Heel veel succes daar.
    Groetjes Jacqueline
  3. Paul:
    8 september 2015
    Leuk om te lezen. Wat een avontuur met zo veel indrukken. Mooie foto's. Goed werk!
  4. Femke:
    9 september 2015
    wat mooi om dit te lezen!! geniet er van en we zijn dol benieuwd naar alle verhalen als je terug bent
    gr team fransiscushof
  5. Marian Beniers:
    9 september 2015
    Indrukwekkend je reisverhalen te horen, zien en volgen Annemarie.
    Succes ,
  6. Ankie Dockx:
    9 september 2015
    Wat mooi wat je doet Anne Marie! Leuk om je zo te volgen, ik kijk al uit naar je volgende ervaring!
  7. Marijke Brood:
    9 september 2015
    Hoi Anne Marie Heel indrukwekkend allemaal. Namens het personeel van Contrefort willen wij jou veel succes wensen daar in Oeganda.